CXII. kapitola
Popis pravého poslušného a o třech stupních poslušnosti
152. 1 Když jednou blažený František seděl se spolubratry, takto si povzdechl: „Na celém světě snad není jediný řeholník, který by svého představeného dokonale poslouchal.“ 2 Druhové mu řekli s pohnutím: „Řekni nám, otče, jaká je dokonalá a nejvyšší poslušnost?“ 3 A František ve své odpovědi přirovnal dokonale poslušného řeholníka k mrtvole: „Vezmi bezduché tělo a polož je, kam chceš. 4 Uvidíš, že se proti tomu nebude bránit, nebude reptat na to, kde je, nebude křičet, že ho přemístili. 5 Když ho posadí na trůn, nebude se dívat vzhůru, ale dolů. Když ho obléknou do purpuru, bude dvojnásob bledý. 6 Tak vypadá opravdu poslušný. Nevynáší soudy o tom, proč ho někam posílají, nestará se o to, na které místo ho dávají, nedomáhá se toho, aby ho přeložili. 7 Povýší-li ho k nějakému úřadu, zachová obvyklou pokoru. Čím víc ho uctívají, za tím nehodnějšího se pokládá.“
8 Jindy, když hovořil o poslušnosti, nazval povolením to, co se obdrží po prosbě, a to, co se někomu ukládá, aniž o to prosil, nazval svatou poslušností. 9 O obojím tvrdil, že je dobré, ale to druhé měl za jistější.
10 Ale za nejvyšší poslušnost, na níž tělo a krev1 nemají podíl, bylo podle něj jít „z Božího vnuknutí mezi nevěřící2“, a to jak z touhy prospět bližním, tak z touhy po mučednictví. 11 Prosit o toto pokládal za velmi milé Bohu.
1 Srv. Mt 16,17.
2 Srv. NepŘeh 16,3; Řeh 12,1.