O pravé duchovní radosti
LXXXVIII. kapitola
O duchovní radosti a její chvála, o zlu sklíčenosti
125. 1 Světec často tvrdil, že duchovní radost je nejjistějším prostředkem proti tisícům nástrah a lstí nepřítele. 2 Říkával totiž: „Ďábel nejvíc jásá tehdy, když může Božímu služebníku vyrvat radost ducha. 3 Nosí s sebou prach a podle libosti jej hází do záhybů svědomí, aby pošpinil jas mysli a ryzost života. 4 Je-li však srdce naplněno duchovní radostí, had marně stříká svůj smrtonosný jed. 5 Démoni nezmohou nic proti Kristovu služebníku, když vidí, že je plný svaté radosti1. 6 Je-li však mysl malátná, zkroušená a ztrápená, snadno ji pohltí smutek2 nebo se oddá marným radovánkám.“ 7 Proto se světec snažil žít s radostným srdcem a zachovával si pomazání Ducha i olej radosti3. 8 Sklíčenosti se s velkou pečlivostí vyhýbal jako nejhorší chorobě. Jakmile zpozoroval, že byť jen trochu vpadla do jeho mysli, co nejrychleji se utekl rychle k modlitbě. 9 Říkával totiž: „Služebník Boží může být něčím, jak se to stává, zmaten, ale pak se má hned vzchopit k modlitbě a tak dlouho má setrvávat před nejvyšším Otcem, až mu zase vrátí radost z jeho spásy4. 10 Setrvá-li v trudnomyslnosti, naroste v něm ono babylónské zlo, které srdce nahlodá rzí, nebude-li brzy očištěno slzami.“
1 Srv. Sk 2,28.
2 Srv. 2 Kor 2,7.
3 Srv. Žl 44[45],8.
4 Srv. Žl 50[51],14.