II. kapitola
O nejvyšší touze blaženého Františka a jak poznal vůli Pána o sobě, když otevřel svatá Písma
91. 1 Jednou se blažený a ctihodný otec František vzdálil od zástupu lidí, kteří denně zbožně přicházeli, aby ho viděli a slyšeli, a odebral se na odlehlé, utajené místo1, aby tu mohl pobýt s Bohem a setřást prach, který na něm snad ulpěl při jednání s lidmi. 2 Míval totiž ve zvyku rozdělovat si čas, který mu byl propůjčen, aby si zasloužil Boží milost, jak se mu to jevilo jako potřebné jak pro službu bližním, tak pro kontemplaci v blažené odloučenosti.
3 Proto s sebou brával2 jen několik málo druhů, kteří znali důvěrněji než ostatní jeho svatý život, aby ho chránili před návalem a obtěžováním lidí a střežili jeho klid.
4 Když tam strávil nějaký čas a stálou modlitbou a častou kontemplací dosáhl nevylíčitelně důvěrného spojení s Bohem, zatoužil i zvědět, co se na něm i v něm věčnému Králi líbí a jaký by měl být. 5 Přitom se snažil horlivě vypátrat a zbožně se toužil dozvědět, jakým způsobem, jakou cestou a jakou touhou by byl Pánu a Bohu ještě prospěšnější a jak by podle jeho rady a vůle k němu ještě dokonaleji přilnul. 6 Toto byla stále jeho nejvyšší moudrost a tato nejvyšší touha ho stále stravovala, pokud žil, aby se totiž učil od prostých i moudrých, od dokonalých i nedokonalých, jak kráčet po cestě pravdy a dosáhnout vyšších cílů.
92. 1 Neboť ač byl nejdokonalejším z dokonalých, nikdy se nepokládal za dokonalého, ale považoval se za značně nedokonalého. 2 Okusil totiž a viděl, jak milý, něžný a dobrý je Bůh Izraele k těm, kdo jsou přímého srdce a kdo ho hledají s ryzí prostotou3 a opravdovou čistotou.
3 Sladká vlitá blaženost, která je shůry dána málokdy a málokomu, ho vedla k tomu, aby zcela odumřel sám sobě a byl naplňován tak blaživou radostí, že cele toužil všemi způsoby dojít tam, kam zčásti již pronikl, když byl mimo sebe. 4 Tento člověk, který měl Božího Ducha4, byl ochoten snášet všechny úzkosti srdce i všechny tělesné strasti, kdyby si mohl vybrat, jen aby se na něm milostivě naplnila vůle nebeského Otce. 5 Proto přišel jednoho dne k posvěcenému oltáři, který byl zřízen v poustevně, kde dlel, vzal knihu, ve které byla napsána svatá evangelia, a uctivě ji položil na oltář.
6 Pak padl před oltářem na zem a modlil se k Bohu5, umenšený víc srdcem než tělem, pokorně prosil, aby mu dobrotivý Bůh, Otec milosrdenství a Bůh veškeré útěchy6, milostivě zjevil svou vůli. 7 Aby dovedl k dokonalému konci to, co kdysi prostě a zbožně započal7, vroucně prosil, aby se mu při prvním otevření knihy zjevilo, co by měl udělat. 8 Byl totiž veden Duchem, který řídil svaté a dokonalé muže, o nichž čteme, že ve své zbožné touze po svatosti jednali podobně.
93. 1 Když vstal od modlitby a s pokorným srdcem a se zkroušeností ducha8 se posílil znamením svatého kříže, vzal uctivě z oltáře knihu a s úctou i s bázní ji otevřel. 2 I stalo se, že když otevřel knihu9, nejprve uviděl líčení o utrpení našeho Pána Ježíše Krista, to místo, kde on sám oznamuje své hořké utrpení. 3 Aby vyloučil jakoukoli náhodu, otevřel knihu podruhé a potřetí a nalezl vždy stejné nebo podobné místo. 4 Tehdy poznal, muž plný Ducha Božího, že do Božího království musí dojít skrze mnohá utrpení10, mnohá soužení a mnohé boje.
5 Statečný rytíř se však nebojí nevyhnutelného boje11 ani neklesá na mysli, když má vést boje Páně12 na bojištích tohoto světa. 6 A nebál se, že nepříteli podlehne, protože nespoléhal na sebe a už dlouho pracoval nad lidské síly. 7 Byl opravdu velmi horlivý, a i když v minulosti měli mnozí stejný cíl, přece se nenašel žádný, který by ho svou touhou předstihl. 8 Poznal, že je snadnější dokonale jednat než o tom mluvit. Vždy dokazoval nikoliv slovy, která dobro ukazují, ale nevytvářejí ho, ale spíše svatými skutky svou velikou horlivost a píli. 9 Proto zůstával neotřesen a veselé mysli a sobě i Bohu zpíval radostné písně ve svém srdci. 10 Proto byl hoden ještě větších zjevení, když tak jásal i nad malými věcmi, a byl nad mnohým ustanoven13, když dovedl být věrný v malém14.
1 V tomto případě šlo o La Vernu.
2 Srv. Lk 9,28; Mk 14,33.
3 Srv. Mdr 1,1.
4 Srv. 1 Kor 7,40.
5 Srv. Lk 6,12.
6 Srv. 2 Kor 1,3.
7 Na začátku svého povolání se sv. František za přítomnosti bratra Bernarda rovněž dotazoval evangelia, jak má žít (viz 2Cel 15).
8 Srv. Lk 22,45; Dan 3,39.
9 Srv. Zj 5,7-8.
10 Srv. Sk 14,21.
11 Srv. Kaz 8,8.
12 Srv. 1 Sam 25,28.
13 Srv. Mt 25,21.
14 Srv. Lk 19,17.